MaréMotrice on nyt TESUP-asiakas!




EcoKnut-projekti
Tällä hetkellä Knut luottaa, kuten lähes kaikki retkikunnan purjeveneet, dieselkäyttöiseen apumoottoriin. Ja kuten kaikissa retkikunnan purjeveneissä, herää usein kysymys, onko se purje apuväline eikä moottori.
Käsitteletkö aiheita, kuten ilmaston lämpenemistä, samalla kun poltat yli tonnin dieseliä vuosittain? Se on me. Purjealukset eivät ole harvinainen näky arktisella alueella, mutta näillä korkeilla leveysasteilla purjeita avataan harvoin.
Knut on oikea purjevene, joka on suunniteltu kilpakäyttöön. Hän ei pidä ikääntyvästä, haisevasta, meluisasta, öljyisestä moottoristaan. Mutta kun meidän tarvitsee vain kääntää avainta, on helppo valita laiska vaihtoehto.
Tavoitteemme MaréMotricessa on varustaa Knut sähkömoottorilla ennen tammikuuta 2019. Tämä ei ole hybridijärjestelmä (joka vaatii dieselgeneraattorin akkujen lataamiseen), vaan konsepti, joka sisältää sekä moottorin että purjehduksen – vene tuottaa itse energiansa .
Nolla päästöjä. Kutsumme tätä energeettiseksi siirtymäksi… mutta tämä muutos ei tapahdu vain tekniikan avulla. Kyse on ennen kaikkea tarpeiden vähentämisestä ja teollisesta vallankumouksesta alkaneen trendin lopettamisesta. Purjehdimme kuten 1800-luvun navigaattorit mukauttamalla matkasuunnitelmamme sen mukaisesti.
Nykyisessä tilassaan moottorikäyttöinen Knut pystyy purjehtimaan yli 500 mailia ennen kuin tarvitsee täyttöä. Uuden sähkömoottorin ansiosta hänen autonomiansa pienenee 50 mailia, mutta akut latautuvat navigoinnin aikana auringon, tuulen ja ennen kaikkea purjeiden alla purjehtivan veneen tuottaman energian ansiosta.
Knut toimii testausalustana polaarinavigaatiolle ilman fossiilisia polttoaineita. Ensimmäinen. Filosofia myös, eikä uusi: MaréMotricen kolme perustajaa matkustivat monien valtamerten yli ja monta vuotta pienellä purjeveneellä, jonka ainoana apumoottorina oli airot.
Tämä projekti toteutetaan yhteistyössä aurinkovoimalla toimivien veneiden rakentajan Marc Wüstin kanssa.